دانشجویانی که قصد دریافت پذیرش از دانشگاه کرایتون در نبراسکا را دارند ، می توانند نتایج پذیرش را از طریق پیام کوتاه دریافت کنند. بعد از تصمیمات کیمته پذیرش حداکثر ظرف 24 ساعت نتایج برای داوطلبین پیامک می شود ، ولی در روشهای قبلی یک هفته زمان برای اطلاع رسانی صرف می شد.
"wind" اپراتور تلفن همراه ایتالیا ، به مشترکانش این امکان را می دهد تا برای آزمون های ورودی دانشگاه آماده شوند. برای دسترسی به سرویسی که "آزمون پذیرش دانشگاه" نام دارد مشترکان می توانند یک SMS با متن G.U را به یک شماره اختصاصی بفرستند. سپس مشترک پیام کوتاهی حاوی لیست مراکز آموزشی دریافت می کند که با انتخاب هر یک آزمون مربوطه را بوسیله پیامک دریافت میکند. بعد از اتمام آزمون ( که 30 تا 80 سوال می باشد ) مشترک یک SMS نهایی دریافت می کند که نمره وی در آزمون را مشخص می کند.
در سال 2005 "روزنامه ی گاردین" به دانشجویان انگلیسی یک سرویس رایگان هشداردهنده بوسیله ایمیل و پیام کوتاه جهت تطبیق رشته و دانشگاه ارائه می کرد. دانشجویان در وب سایت گاردین نام ، آدرس ایمیل و شماره موبایل خود را وارد و سه دانشگاه و رشته ای مورد علاقه خود را انتخاب می کردند. اگر رشته و دانشگاه مورد نظر آنها با هم تطبیق نداشت یک پیامک برای آنها ارسال و جستجوی گزینه های بیشتر پیشنهاد می شد. این سرویس در 18 آگوست که معروف به روز نقل و انتقال است شروع به کار کرد.
شهردار شهر نیویورک مایکل بلومبرگ از پیامک به عنوان ابزاری برای مبارزه با عدم موفقیت نوجوانان آمریکای لاتین و آفریقایی – آمریکایی در مدارس استفاده کرد. در بیست مدرسه ی دولتی نیویورک به دانش آموزان یک تلفن همراه داده می شود و کسانی که نمرات خوبی کسب کنند از طریق SMS جوایز ی مثل بلیط کنسرت ، مسابقات ورزشی و یا آهنگ موبایل دریافت می کنند. این برنامه در ژانویه 2008 بین 10 تا 15 هزار دانش آموز اجرا شد.
در سال 2003 دو مدرسه در ایرلند طی اقدامی برای مقابله با غیبت دانش آموزان از کلاس های درسی یک سیستم هشداری بوسیله SMS راه اندازی کردندکه اسامی دانش آموزان غایب را هر روز ثبت می کرد و به طور اتوماتیک یک پیام کوتاه به والدین آنها می فرستاد و آنها را از غیبت فرزندانشان مطلع می ساخت. نظیر این سیستم در استرالیا ، انگلستان ، اسکاتلند ، فرانسه ، ایتالیا و هند نیز استفاده می شود.
"VALUEFIRST" برقراری ارتباطات آنی نیروهای فروش با دفتر مرکزی شرکت بوسیله پیامک را ارائه می کند ، خدماتی از قبیل : به روز رسانی های اهداف فردی به صورت روزانه یا هفتگی ، افزایش محدودیت اعتبار فروشنده ها و محل یابی سفارشات و مسیریابی ارسال سفارشات
یک مرکز درمانی بوسیله سیستم پیام کوتاهی که توسط (http://www.iplato.net) توسعه یافته است به بیماران خود زمان مراجعه به پزشک را با ارسال sms یادآوری می کند ، همچنین بیماران در پاسخ می توانند وقت را تائید و یا زمان آن را تغییر دهند.